Altijd bij de hand

Werken zonder software te installeren

Ook mobiel werken?

Going mobile

07-07-2015

Iedereen gaat mobiel. Of je nu wilt of niet. De maatschappij dwingt je er bijna toe. In advertenties en het straatbeeld zie je overal links en QR codes waardoor je snel naar een website kan gaan met je smartphone om meer informatie te krijgen. Persoonlijk vind ik het overigens helemaal niet fijn om, als ik een artikel in de krant of tijdschrift lees, de achtergrond-informatie via mijn telefoon te moeten lezen... Maar als we over niet al te lange tijd alles digitaal via e-paper lezen en de content via aanbieders als Blendle komt zal het naadloos in elkaar overgaan.


Google heeft enige tijd geleden (21 april 2015) het systeem om websites te beoordelen op de schop genomen. Websites welke goed op een mobiel apparaat worden weergegeven verdienen extra punten waardoor ze hoger in de lijst met zoekresultaten terecht komen. Nu heb je mobiel en mobiel. In deze blog wat meer over de verschillen.

 

Mobiele websites kunnen we onderverdelen in twee categorieën: een aparte mobiele website en een responsive website.

 

Een aparte mobiele website bevat over het algemeen veel minder informatie dan een "normale" website welke je bekijkt op je computer met een groot beeldscherm. De mobiele site is geoptimaliseerd voor gebruik op een apparaat met een klein scherm en een minder snelle netwerkverbinding. Dus bij uitstek geschikt voor een smartphone welke bijvoorbeeld via 3G verbinding heeft met het internet.

 

Een responsive website bevat alle data welke een "normale"website ook heeft alleen wordt deze anders weergegeven. Een kop bovenaan de pagina met mooie foto's zal bijvoorbeeld onzichtbaar worden als het beeldscherm klein is. Dit om te voorkomen dat men te veel naar beneden moet scrollen. Maar meestal worden de foto's in die kop wel geladen! U begrijpt dat dit invloed heeft op de snelheid van de website. De data van de foto's moet namelijk wel via de internetverbinding naar de smartphone worden gehaald maar we tonen het alleen niet. Dat is een groot nadeel van een responsive website. U kunt dit vergelijken met het sjouwen van 10 zakken zand om een zandbak te vullen. U zet de 10 zakken naast de zandbak neer maar gebruikt er maar 3 om in de zandbak te doen. De 7 overgebleven zandzakken staan er voor joker naast. Zonde van uw energie dat u daarmee heeft lopen slepen.

 

Maar er zitten ook voordelen aan een responsive website. U hoeft namelijk maar 1 website bij te houden en zowel op een grootscherm, een tablet en op een smartphone ziet het er goed uit zonder dat u speciale dingen hoeft te doen. Ook Google heeft meer inhoud waar men potentiele bezoekers, welke met een mobiel apparaat zoeken, naar toe kan verwijzen. Dus ook uw score in Google wordt er beter van.

 

Daarnaast is worden de mobiele netwerken steeds sneller dus dat er een aantal plaatjes wel worden geladen maar niet worden getoond nemen we dat voor lief. Overigens is het altijd een goed idee om afbeeldingen en andere bestanden zo klein mogelijk te houden. Iedereen (dus ook Google) houdt van een snelle website!
 

Profiteer ook van een mobiele website