Gegevens samenvoegen

Gebruik data uit verschillende bronnen

Een voorbeeld

Privacy op het internet en in het echte leven

26-10-2013

 

De laatste tijd wordt er veel geschreven over privacy. Denk maar aan de uitingen van Edward Snowden met betrekking tot de NSA.

Men is vaak erg verontwaardigd over water allemaal van je bekend is. Maar het is belangrijk om te weten dat je zelf ook vaak schuldig bent aan het verspreiden van persoonlijke informatie.

Denk maar eens aan het gebruik van (sociale) netwerken zoals Facebook, Twitter, Youtube en Google. Hoeveel geef je daar bloot van jezelf? Ook al stel je je privacy instellingen zo in dat alleen je beste vrienden je gegevens mogen lezen dan zal de website waar je de data plaatst nog je gegevens kunnen inzien en gebruiken. Je geeft hier dan ook toestemming voor bij het maken van een account op deze websites. Maar ja, wie leest deze nou?

Het vervelende van de sociale netwerken is dat ze sporen achterlaten op je computer, zogenaamde cookies. Hierdoor kunnen andere sites welke gebruik maken van de kennis van deze sociale netwerken je eenvoudig herkennen en informatie tonen welke voor jou van toepassing is. Het is dan ook niet verwonderlijk dat je op allerlei sites advertenties ziet staan welke jou aanspreken omdat je er bijvoorbeeld iets over hebt geschreven of naar hebt gezocht op Google.

 

Is dus nu erg? Aan de ene kant is het best wel eng dat deze bedrijven zo veel van je privéleven weten maar aan de andere kant zou je al die diensten zoals Google, Facebook, Twitter etc. niet gratis kunnen gebruiken als ze geen advertentie-inkomsten hadden. De kennis die namelijk van je wordt opgedaan wordt uiteraard verkocht aan aanbieders van advertentieruimte.

 

Nu even terug naar de fysieke wereld. Hoeveel klantenkaarten heb jij in je portemonnee? Dacht je nou echt dat de Albert Heijn je een klantenkaart geeft omdat ze je zo graag korting willen geven. Nee, ze willen gewoon precies weten wat je koopt om zo de aanbiedingen te kunnen maken voor de klanten die in de winkel komen en hun inkoopbeleid te kunnen afstemmen. Ik heb zelfs ooit een gerucht gehoord dat men vrouwen welke geen maandverband meer kopen na 9 maanden aanbiedingen krijgen voor luiers (of het waar is kan ik niet verifiëren..).

Op dit moment is men ook bezig om gratis internet aan te bieden in de winkels. Niet om je lekker een beetje te laten internetten maar om, naar ik verwacht, te zien dat je er bent en met je Appie app je lijstje te laten afwerken. En oh ja, dan kunnen ze natuurlijk ook nog even de laatste aanbiedingen naar je telefoon pushen. Want die moet je ook nog meenemen.

 

Ook wordt je kenteken op de snelwegen gescand zodat je netjes een berichtje krijgt als er bijvoorbeeld langdurige werkzaamheden gepland staan op de weg waar je dagelijks rijd. Is dit privacy schending of gewoon erg handig.

 

De techniek gaat steeds verder om je te kunnen traceren en gerichte informatie te kunnen sturen. Of dat handig is? Ik denk dat sommige zaken zeker handig zijn en het leven eenvoudiger maken. Maar wat ik wel weet is dat men zelf veel in de hand heeft om persoonlijke informatie te delen. Mijn advies: denk na wat je deelt op internet en beschuldig de gratis diensten niet als je er zelf voor hebt gekozen om er aan deel te nemen.

 

Frank Pietersen